Der blev afholdt evaluering af  Æblefestival 2018 i Forsamlingshuset 1/11 kl 19-22.

I evalueringen deltog ca 25 repræsentanter for interesse- og arbejdsgrupperne under Æblets By.

Som leder af evalueringen var indbudt event-konsulent Johanne Bugge Aalborg.

Evalueringen havde flg. Dagsorden, hvor de enkelte punkter imidlertid kom til at glide lidt over i hinanden:

De enkelte grupper diskuterer

1: Hvad gik godt og hvad gik skidt ved årets festival

2: Hvordan kan vi inddrage nye medhjælpere på vores område til glæde for os selv, medhjælperne og foreningen som helhed?

3: Plenumdrøftelse: erfaringerne fra årets festival og visioner for de kommende år. Johanne Bugge er ordstyrer.

4: Johanne Bugges overvejelser.

Aftenen begyndte med en præsentation, hvor Johanne Bugge først fortalte om sig selv og sit arbejde, hvorefter deltagerne fortalte om hver deres rolle i festival’en.

Derefter talte repræsentanterne for de enkelte grupper om hvad de havde oplevet som godt eller skidt på festival’en og hvordan man kan inddrage yderligere interesserede i arbejdet.

Plenumdrøftelsen formede sig sådan at Johanne Bugge gik i clinch med de enkelte grupper, hvorved dagsordenens pkt. 2 & 3 i realiteten smeltede sammen. Nedenstående er et forsøg på sammenfatning af dialogen mellem grupperne og Johanne Bugge:

Festivalgruppen og markedsføringsgruppen

 Vær mere præcise i den digitale markedsføring, det skal være den kommende og ikke de foregårende festival’er der er i fokus i markedsføringen.

Der mangler overordnet planlægning: fokus til æblerne

Der mangler brugerundersøgelse – Hvem er målgruppen

Bliv tydelige på: hvem er det vi vil i kontakt med næste år. – målgruppebevidsthed

Kom og bliv en del af vores by: branding af Rødding

Få udefrakommende til at føle sig velkomne. ”Modtagere” der byder velkommen Før under og efter eventen

Før festival’en:

Giv folk lyst til at komme – Byd pænt velkommen til hver enkelt

Under festival’en:

Giv personlig opmærksomhed til de udefrakommende under festival’en

Behandl gæster med interesse for hvem de er og hvad de ønsker og husk at smile

Efter festival’en

Sig ordentlig farvel. Giv hver enkelt af de besøgende noget i hånden, når de tager afsted

Overvej hvordan vi kan vi fastholde gæsternes loyalitet over for festival’en.

Mosteteam:

Godt: vand og strøm fungerede

Der var lige æbler nok.

Der skal være flere små mosteanlæg

Pometgruppen

Der var en snes stykker nede at se pometet med hestevogn, hvis man lavede kørsel i fast pendulfart kunne man nok få flere ud at se pometet

Beplantningsgruppen/vidensteltet

 Godt: vidensteltet er en god fornyelse, skal udvikles, så der både er ekspertviden og lavpraktisk rådgivning. Plancherne skal udvikles. Alt i alt en god oplevelse at være på festivalen

Skidt at folk begyndte at komme før festivalen var klar. Svært at passere området med de manuelle maskiner.

For lidt kager. For lidt plads at sidde og hygge sig

Vi mangler publikumsevaluering

Vi skal have unge familier med: Gentænkning af  børneteltet

Vi skal engagere hele  familien og indtænke både børn og voksne i de forskellige opgaver.

 Sammenfattende:

 Fokuser på æblerne og branding af Rødding og drop det, der ikke tjener dette dobbeltformål

 Vigtigt: Vi mangler en tovholder for festival’en og et hotspot (?)

 Et mere indbydende foreningstelt, der præsenterer livet i byen

Præsentation af det lokale erhvervsliv

Præsentation af mulighederne for at slå sig ned i Rødding

Bliv bedre til den digitale præsentation

Betaling for P-plads

Salg af armbånd, der giver adgang til kaffe og kage mv

Hvem vil næste år sponsere highligths

Hvor højt vil vi op på stigen?

Dyrk nørderiet i en sideoplevelse

Dyrk familien Danmark – involver kendis

Der skal være æbler overalt, man skal overvældes af dem

Få overblik over, hvor mange der kommer/iværksæt brugerundersøgelse

Få mere organisering

Mødes mere på tværs af grupperne

 Praktiske ideer:

Trillebøre (f. eks. 10 stk.) til udlån til gæster der skal fragte æbler og most til og fra P-plads (kan sikkert sponsoreres)

Indvejning fra begge sider

Flere hjælpere og bedre ledelse af de frivillige, så man evt kan være medhjælper en enkelt time og ikke under hele festival’en

Johanne Bugges eventstrategi

Lagkager – eventopbygning:

Kransekagefigur: en der blåstempler

Lagkagelys: highligths, happening

Flødeskum: det lækre blikfang

Gele; serviceydelser

Creme: stadeepladser hestevogn etc

Bunden: Most

Vi gør opmærksom på at der er foredrag om eventudvikling 7/11 kl 19.00 på Krabbesholm Højskole: Bag om smukfest. Tilmelding på www.skiveet.dk senest 4/11.

Endvidere er der et arrangement Spøttrup Borg, hvor Johanne Bugge sammenfatter de evnetrådgivninger hun har foretaget på egnen: Afsluttende event work-shop for Skive-egnen. Tid 20/11 17-21. Sted Velkomsthallen på Spøttrup Borg. Der udsendes indbydelse senere.

Med venlig hilsen

Jakob